Sunday 1 April 2012

mEe bAnDuNg mAk pOn.......

Errkkkkk alhamdulilah.......kenyang sudahh!!!

Yuhuuuu tghari dah rupe nyee......hari nie aku kire brunch je ar.....nie adalah hari kerajinan sikit ar utk aku msuk ke dapur....slalu nye aku rajin ble ada Mr Bolat jerk....(ikut mood gak kot)  hehe harap maklum ar Mr Bolat ni kuat makan...hikhikhik....

Tarraaaaa!!!!! Today's menu adalah "mEe BaNdunG mAk Pon".........nak taw nape namenye mak pon????? hah tgk ar kat bawah nieee.....




Hehe dah taw??? Dah taw??? xtaw lg ke???? ishhh uolls nie.....coz brand perencah nye "Mak Pon" ar.....Brand perencah ni fofuler ok kat muo n serata planet.....hehe ada ummpphhh!!! hah cer bce kat bawah tu "TIDAK PERLU DITUMIS"....so senang la kan nak memasak nye.....(tp aku degil gak tetap nak tumis len coz nak tmbh cili boh skit utk pedas....hehe degil kan!)

K now aku cte cara2 nak masak mee bandung nie....easy like crazy.....lalalalalla.....1st of all aku sdia kan bahan2 utk kuah mee bandung nie....



mee kuning (wajib ada)
perencah mee bandung "mak pon"
 *daging/tulang (rebus n air rebusan d gunakan utk kuah)
* udang, sotong, fishball
* telur ayam 
* sawi
* cili merah/hijau
* bawang goreng
* (kuantiti ikt suka uolls)

bahan tumis : bawang merah, bawang putih, cili boh


Teennng...teeennnggg.....ttttteeeennnngggg......bermula ar aksi kite yer puan2 semua......

  1. Tumis bahan tumisan tadi sehingga naik baunye....errmmmm wngiii!!!
  2. Masukkan air rebusan daging/tulang tadi.....+ masukkan air ikut suka uolls smp mendidih....
  3. Masukkan perencah mee bandung "mak pon" ikut kepekatan yang dikehendaki.....
  4. Campak la plak semua2 khazanah yang uolls nak  cam daging, sotong, udang, fishball, sawi n telur ayam tuuu....
  5. Campak kan ar gak garam n gula ikut rase.....
  6. Bile dah mendidih leh ar terus hidangkan dengan mee yang telah d celur n bahan hiasan spt bawang goreng + cili potong merah/hijau....

Finally begini la rupenye.....so yummmyyy!!!!!










2 comments: